Sen10r Stress - Reisverslag uit Gilroy, Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu Sen10r Stress - Reisverslag uit Gilroy, Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu

Sen10r Stress

Door: Junus

Blijf op de hoogte en volg Junus

02 Mei 2010 | Verenigde Staten, Gilroy

Senioristis. Het is een term die een gevoel van spanning en overweldiging beschrijft, waar iedere senior maar al te bekend mee is. Er komt een hoop over je heen de laatste paar weken van high school: prom, AP examens, finals, grote werkstukken en essays, de Disney Land reis, en de realisatie dat je vertrouwde vriendengroep over een paar weken uit elkaar gaat.

De week na mijn reis naar Los Angeles was weer een heerlijk drukke week. Ik had twee dagen school gemist, en daarmee een hoop schoolwerk dat ik allemaal mocht inhalen. De Star-Card-Assembly gaf een stukje ontspanning in deze drukke week. Ieder jaar maken alle scholieren in California de 'California Standardized Test', of kortweg CST. Scholieren die goed genoeg scoren krijgen van de school een Star Card, een kaart die hun privileges geeft als 'Friday front of the lunch line' of een off-campus lunch. Vorige week werd er voor alle mensen met een Star Card een speciale bijeenkomst gehouden. Iedere Star Card houder mocht een gast mee nemen, dus ik ging mee als Oliver's gast. Tijdens de bijeenkomt haalden de leraren alles uit de kast om de leerlingen te motiveren voor de CST's, die de week erna plaats vonden. Zo zong een van de leraren een speciale versie van Lady Gaga's Pokerface (t-t-t-testing-face-t-t-testing-face) had een ander het over 'rolling, rolling, rolling through the CST', speelde een van de leraren het spel "Are You Smarter Than a Mega Star?" (na de bekende game show "Are You Smarter Than a 5th Grader"), en gaf de directeur van de school een waar breakdance nummer weg. Zoals je hoort weten de leraren hier waar de prioriteiten liggen.

Op dezelfde dag vond bij ons op school een track meer voor basisschool kinderen plaats. Iedereen van het atletiek team werd opgetrommeld om mee te helpen. Omdat het voor veel kinderen de eerste echte track meet was, snapten ze er over het algemeen weinig van. Een startblok hadden ze nog nooit gebruikt, warming up daar deden ze niet aan, en met het begrip 'valse start' waren een aantal ook niet helemaal bekend. Het was onze taak om alle kinderen waar nodig te instrueren, en ze aan te moedigen als ze dat nodig hadden. Als beloning vond er na de track meet een heerlijke barbecue plaats, met meer hamburgers en hotdogs dan ik op kon. Het weer werkte ook voor de verandering mee, met een zachte 22 graden was het die avond bijzonder aangenaam op de atletiekbaan.

Vorig weekend ben ik voor het eerst wezen wandelen in de heuvels rond Gilroy. Samen met Oliver en Jessica trotseerde ik vorige zaterdag Mount Madonna, het hoogste punt hier in de omgeving. De natuur rondom Gilroy is verrassend mooi. De echte California Redwood Trees bekleden hier de glooiende heuvels. Met een graad of 24 was het die dag perfect wandel weer. De wandeling was niet erg lang, maar wel erg mooi. Het deed me ontzettend denken aan de wandelingen door de Belgische Ardennen. Zo af en toe stopten we om water te drinken, foto's te maken, of gewoon heerlijk van het uitzicht te genieten. Oliver wist nog een andere mooie wandelroute, eentje die uitkomt bij een glashelder en tevens ijskoud meer, die staat voor een van de komende weekenden op het programma.

Na zo'n energieke wandeling hadden we natuurlijk wel een fatsoenlijke maaltijd verdient. We besloten om met z'n drieen uit eten te gaan bij 'Red Robbins', een restaurant dat erom bekend staat de beste hamburgers in de Santa Clara County te serveren. Een snelle scan door de menukaart leert de klant dat de hamburgers hier compleet anders zijn dan de saaie huis-tuin-en-keuken hamburgers van de McDonald. De hamburger die ik uitzocht was belegd met sla, tomaat, bacon, avocado en mayonaise (en een sappige hamburger natuurlijk). Het was dan ook een calorie-bom van jewelste. Deze ene hamburger bezat namelijk, schrik niet, hou je vast, 1160 kilocalorieën! Ter vergelijking, een Bic Mac van McDonalds bezit 'slechts' 560 kilocalorieën. Zoiets kan natuurlijk alleen maar in Amerika. Alsof dit nog niet genoeg was besloten we voor het desert softijs te halen bij Fro-Yo, een populaire ijssalon hier in de buurt. Dit alles werd door ons gerechtvaardigd onder het motto: we hebben net wel Mount Madonna bedwongen. Als afsluiter besloten we een mooi kampvuur te maken op Oliver's balkon, welk een schitterend uitzicht heeft op de heuvels rondom Gilroy. Het voelde weer even als die lang vervlogen zomer in Case Morei.

Zoals ik al zei, vorige week vonden bij ons op school de CST's plaats. Aangezien de senior deze toets niet hoeven te maken begonnen we elke dag pas rond een uur of tien. Megan, Anna, Kathryn, Oliver, Jessica en ik besloten het er lekker van te nemen en gingen op dinsdag voor school lekker uit ontbijten bij Black Bear. Black Bear is zo'n typische Amerikaanse diner die je niet alleen in de films ziet, maar ook in het dagelijks leven. Het menu staat vol met pannekoeken, gebakken eieren met bacon, en Belgische wafels. Om de vijf minuten komt de ober langs om je koffie mok bij te vullen. Na een heerlijk ontbijt, mijn Eggs Benedict waren niet zo chic als in Santa Monica, maar daarom niet minder lekker, gingen we met z'n allen naar school. Dinsdag en woensdag vonden er op school senior assemblies plaats, bijeenkomsten speciaal voor de seniors. De bijeenkomst op dinsdag informeerde ons over het fenomeen 'binge drinking', het overmatig consumeren van alcoholische drankjes. Om ons extra te motiveren niet te drinken werden er verschijdenen onplezierige foto's vertoont: van kotsende tieners tot verongelukte auto's. De dag erna vond er wederom een bijeenkomst plaats. Dit maal werd er gepraat over de consequenties van rijden onder invloed. De video die werd vertoond loog er niet om: zichtbaar hersenweefsel en overvliegende armen, dat is genoeg motivatie voor mij om nooit onder invloed achter het stuur te gaan. Tijdens de tweede bijeenkomst werd ook gebruikt om ons te informeren over alle activiteiten die de komende weken op het programma staan: prom, de reis naar Disney Land, en natuurlijk de graduation ceremony.

Zoals ik al een paar keer heb laten doorschijnen: prom komt eraan! Het Gilroy High School Senior Prom zal over precies twee weken plaats vinden in Santa Cruz. Dit is het evenement waar alle seniors al het hele jaar naar uitkijken. Aan het begin van het jaar dacht ik nog dat het wel grappig zou zijn om met een mannelijke date naar het prom te gaan, dat wel zo lekker een duidelijk statement. Maar zo de laatste weken voor prom was ik veel te lui om actief naar een potentiële date te zoeken. In plaats van een statement te maken, maak ik er gewoon een gezellige avond van met mijn vrienden. Als date neem ik nu mijn vriendin Kayla mee, een meisje dat al het hele jaar in mijn AP Statistics klas zit. Met nog maar een paar weken voor prom was de prom-stress deze week dan officieel toegeslagen. Wie tijdens de lunch onze tafel bezocht belandde in een waar kippenhok waar het ene na de andere voorstel de revu passeerde, en altijd wel door iemand verworpen werd. Er was een hoop om te regelen: de limousine, het restaurant, het foto's nemen, allemaal moest het nog geregeld worden. Om het uitzichtloze debat voor eens en altijd te beëindigen besloten we afgelopen vrijdag wederom voor school samen te komen, deze keer bij House of Bagel. De conclusie was dat we zo lang over de limousine hebben gediscussieerd dat ze onderhand al niet meer te krijgen zijn, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk. Verder hebben we besloten om voor foto's naar het huis van Anne te gaan, en om te dineren bij Schadowbrook, een chic restaurant in Capitola, een kustplaats nabij Santa Cruz waar het prom gehouden wordt. Dit alles besloten we onder het genot van heerlijke bagel, waar het restaurant zo beroemd om is.

Ik heb al eens eerder opgeschept over het weer in California, maar sinds dit weekend is de lente dan echt permanent aanwezig. Volgens de weerman van het NBC Bay Area News zullen we vanaf nu geen temperaturen meer onder de 70 graden zien. Jessica, Kathryn, Oliver en ik namen gisteren van het mooie weer gebruik om een potje te tennissen in het park. Het park is op zaterdagen een populaire plek voor de lokale bewoners, voor de Mexicaans-Amerikaanse bewoners. Door het hele park klonk Mariachi muziek, dat af en toe een duet aanging met het deuntje van de Mexicaanse ijscoman. Ondanks het feit dat ik al vier jaar geen tennis meer heb gespeeld, was het toch nog een potje tennis op niveau.
Na het tennissen besloten we uit eten te gaan, wederom bij Black Bear, waar we een paar dagen geleden nog ontbeten. Het vlees van mijn spare-ribs viel het bot, zoals ik dat graag zie, en zwom in de barbecuesaus. Als afsluiter van deze heerlijke lentedag besloten we naar de film 'A Nightmare On Elm Street' te gaan, een remake van de klassieke horrorfilm uit de jaren 80. Het was een verrassend goede en vooral enge film.

De komende weken vinden bij ons op school de AP Examens plaats. Een AP vak, een vak dat je als middelbare scholier op het college niveau volgt. Ik volg momenteel AP Statistics, en neem komende dinsdag het AP Statistics exam. Vorige week heb ik bij Barnes & Nobles een studiegids aangeschaft, een soort samengevat en examenbundel ineen. Scholieren die voor het examen slagen hoeven dit vak niet meer op de universiteit te volgen. Dit geld ook voor sommige Nederlandse universiteiten, al weet ik niet zeker op de VU daar ook onder valt. Gisterochtend organiseerde onze wiskundeleraren een speciale studie-sessie voor alle leerlingen die zich hadden ingeschreven voor het AP examen. Door al dat studeren komt het eindexamen gevoel bij mij weer helemaal naar boven.

Tot zover weer deze blog, wens me succes bij mijn AP examen!

ps. vergeet niet te reageren!


  • 03 Mei 2010 - 08:02

    Omy:

    Hallo Junus,

    Bij deze sterkte met je AP examen en denk je ook aan je chloresterol met al die overheerlijke sappige hamburgers ?
    Volgens mij ga je al die lekkere eetadresjes in Nederland behoorlijk missen !!!

    Liefs,

    Omy

  • 03 Mei 2010 - 14:30

    Gilly:

    Heee die Junus, vergeef me dat ik zo lang niet heb gereageerd, maar ik lees je verslagen met veel plezier!!
    Volgens mij ben je nu wel een tonnetje rond met al die calorieën haha. Nog even en je zal het met kroketten en frikandellen moeten doen haha.
    Rest mij nog je heeeeeel veeeeel sterkte toe te wensen met je AP examen
    Ook van Marten natuurlijk.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel van Gilly en Marten

  • 04 Mei 2010 - 15:12

    Sophia:

    Hallo Junus,

    Sterke met je AP examen !!!
    Waar laat jij al die kilocalorieën??
    Ik ga nu ook voor de kilocalorieën. Ga tapas eten bij Cervantes samen met Harry.

    Groetjes en zie je gauw. Nog zes weken heb ik begrepen. Nog veel plezier en geniet ervan(maar daar twijfel ik niet aan;))

  • 05 Mei 2010 - 13:30

    Eva Mallon:

    Hallo Junus,

    heel veel sterkte gewenst met studeren en met je examen!!!!!!
    Geniet van de laatste Amerika-weken die ongetwijfeld voorbij zullen vliegen.

    Hartelijke groeten

    Eva

  • 08 Mei 2010 - 12:25

    Tante Fransien:

    Hallo Junus,
    Sterkte met je APexamen.Verder wil ik je bedanken voor jouw kaart.Als ik lees over al dat lekkers dat je eet,moet ik gewwoon watertanden.
    Groetjes,

    Tante Fransien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Gilroy

Mijn High School Year in de USA

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Thuis

13 Juni 2010

Goodbye California!

04 Juni 2010

Sen10r Grad Night in Disneyland

26 Mei 2010

I'm European-Asian-American

17 Mei 2010

Sen10r Prom
Junus

Actief sinds 28 Juli 2009
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 111466

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2009 - 16 Juni 2010

Mijn High School Year in de USA

Landen bezocht: