A Spirited Week - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu A Spirited Week - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu

A Spirited Week

Door: Junus

Blijf op de hoogte en volg Junus

15 Februari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ongeveer een week geleden was een van de Amerikaanse dagen die ik sinds mijn aankomst heb beleefd. Het was namelijk de dag dat het sportevenement van het jaar plaats vond, die ene wedstrijd waar elke Amerikaan al 364 dagen naartoe leefde, de dag waarop alle Amerikanen, zelfs diegenen die niet van (American) Football houden, voor eventjes in Football fans veranderen. Ik heb het natuurlijk over de 'Super Bowl'.

De Super Bowl is de wedstrijd waarin de winnaars van de twee grote devisies strijden om eeuwige roem, en een uit de kluiten gewassen trofee. De strijd ging tussen de Indianapolis Colts en de New Orleans Saints. Maurice en Sally, twee vrienden van de McGoverns, organizeren elk jaar, net als vele andere Amerikanen, een 'Super Bowl Party' voor vrienden en familie.

Zoals gebruikelijk bij een dergelijk feest was de sfeer vrolijk en geanimeerd. Het eten was in overvloed aanwezig. Iedereen nam iets mee, wij droegen bij met een snelkookpan vol chili, andere mensen met kippenvleugels, meat balls, chips en salsa, spare ribs, brownies, taart, koekjes, frisdrank, en noem het maar op. Taylor, een vriendin van Savannah had heerlijke Gumbo gemaakt. Gumbo is een traditioneel vis-en-vlees gerecht uit New Orleans en dus perfect voor deze gelegenheid.

Deze wedstrijd van de eerste Football wedstrijd die ik op TV bekeek. Ik dacht dat het redelijk saai zou zijn, zoals honkbal, maar dat was het abosuluut niet. Het was juist een schitterend en spannend shouwspel. Niet alleen de wedstrijd, maar ook de reclames zijn een belangrijk onderdeel van de Super Bowl. Deze wedstrijd was de best bekeken uitzending in de geschiedenis van de Amerikaanse televisie (106 miljoen). Je begrijpt wel dat er miljoenen worden betaald voor een krappe minuut zendtijd, dertig seconden kostten drie miljoen dollar. Al voor de wedstrijd vroegen mensen of de 'commercials' al begonnen waren, voor sommige zijn de commercials blijkbaar nog belangrijker dan de wedstrijd zelf. De week na de Super Bowl waren er zelfs speciale programma's om de grappigste reclames te bespreken, gelukkig zijn we in Nederland nog nooit zo diep gezonken.

De wedstrijd eindigde uiteindelijk in het voordeel van de new Orleans Saint. Een emotionele en verdiende overwinning na alles wat de stad na hurricane Katrina had meegemaakt. Maurice was de grote winnaar van de poule, en won zo'n honderd dollar. Met een volle maag en een lege portefeuille, er zat trouwens maar vijf dollar in bij binnenkomst, liep ik de deur uit.

Die week was het bij ons op school 'Spirit Week'. Zoals ik in mijn vorige blog al uitlegde is dit de week waarin je verwacht wordt elke dag verkleed naar school te gaan. Jammer genoeg had ik niet veel tijd om voor elke dag een outfit in elkaar te flansen. Een overzich van alle dagen:
- Maandag: Plaid-day. Een dag waarop je ruitjes moest dragen. Jammer genoeg (of misschien ook niet) heb ik niks met ruitjes in mijn kast hangen.
- Dinsdag: Little Kid Day. Een uitgelezen kans om mijn T-shirt met daarop een opdruk van de cartoonfiggur Stewie Griffin, en de woorden 'born to be bad' te dragen.
- Woensdag: Pirate Day. Ook voor dit thema had ik niks in de kast hangen.
-Donderdag: Country Day. Elke class (jaarlaag) moest zich naar een ander land verkleden. De seniors moesten zich verkleden als Grieken (lees: toga). Die ochtend probeerde ik tevergeefts mijn bedlaken op magische wijze om te toveren tot een simpele doch stijlvolle toga, een missie waar ik met vlag en wimpel voor zakte. Uiteindelijk besloot ik maar de kleuren van de Griekse vlag te dragen.
- Vrijdag: Blue-White-Gold Day! De kleuren van de school dus. Dit was voor alle seniors erg makkelijk, men trok gewoon even het senior-shirt uit de mottenballen.

Die vrijdag vond er tevens een rally plaats in de gymzaal. Tijdens een rally worden alle leerlingen aangestuurd om maar zoveel mogelijk te klappen en te juichen, zelfs als daar geen duidelijk aanwijsbare rede voor is. Heerlijk Amerikaans dus, je gewoon overgeven aan de 'School Spirit'. Ook worden tijdens de rally verschillende sportteams nog een extra in het zonnetje gezet. Deze keer waren dat Boys Varsity Basketball, Girls Varsity Basketball en Girls Varsity Soccer. Ook werden er allerlei rare spelletjes gewonnen waarbij de verschillende jaarlegen tegen elkaar streden voor eeuwige roem, wie er gewonnen heeft is me momenteel even ontschoten.

Vrijdag was tevens de laatste schooldag voor Valentijnsdag, een belangrijke feestdag hier in Amerika. Je kon de hele week voor een geliefde een liedje bestellen bij het koor van de school. Op vrijdagochtend gingen ze alle lokalen langs om liefdesliedjes ten gehore te brengen. Ook in mijn klas werd een liedje gezongen voor twee klasgenoten, aangevraagd door een anoniem persoon. Het klonk echt precies als die Barbershop Quartets die je altijd in de films ziet.

Afgelopen vrijdag gingen dan eindelijk de Olympische winterspelen van start, en zaterdag was er de hele dag wintersport op TV. Van rodelen, tot langlaufen, en van biathlon tot Sven Kramer! De zender NBC besteedde een hoop aandacht aan de speciale schaatscultuur die we in Nederland hebben. In een filmpje van zo'n tien minuten werden de Amerikaanse kijkers onderwezen over fenomenen als de Elfstedentocht en Tialf in Heerenveen. Dan voel je je als Nederlander toch wel even trots. En al helemaal als je daarna Sven Kramer het goud ziet binnen halen!

Op dit moment zitten Glenn en Christina in Cancun (Mexico) om te vieren dat ze twintig jaar getrouwd zijn. Glenn's ouders, Pam en Mike, zijn vanuit Orange County naar Gilroy afgereisd om op ons te passen.

Vandaag had ik in de ochtend twee uur training voor lange afstand rennen, en in de middag twee uur training voor hordelopen (waarin we alleen sprint oefeningen deden). Mijn benen zijn op dit moment dus aardig aan de dode kant. Atletiek wordt trouwens wel steeds leuker. Ik denk dat ik voor nu me ga richten op lange afstand rennen en hordelopen. Ik heb vorige ook discuswerpen geprobeerd, ik had hier blijkbaar het lichaam voor, maar het was toch niet echt mijn ding.

Over twee nachtjes is het dan zover: dan stap ik rond 9.00 AM op San Jose International Airport op een Boeing 767 van Hawaiian Airlines, om zo'n vijf uur later, rond 12.30 PM lolkale tijd, uit te stappen op Honolulu International Airport. Ik heb echt zo'n ongelofelijke zin in mijn reis naar het exotische Hawaii, dat het eigenlijk niet in superlatieven valt uit te drukken.

Ook heb ik vorige week het inschrijfpakket voor de decentrale selectie geneeskunde aan de VU Amsterdam ontvangen! Ik moet onder andere een motievatie van 200 woorden schrijven, dus als jullie nog briljante ingevingen hebben, twijfel geen moment en plaats deze in een reactie! Ik heb trouwens al mijn docenten hier al gemobiliseerd om een brief over het desbetreffende vak te schrijven, zodat ik dat ook kan mee sturen.

Mijn volgende blog zal waarschijnlijk pas weer over anderhalf week verschijnen, als ik terug kom uit Hawaii. In die blog ook onder andere foto's van de Super Bowl Party.

ps. Vergeet niet te reageren (met suggesties voor mijn motivatie)!
pps. Het is in Nederland nu al 16 Februari, dus mam, van harte gefeliciteerd! We skypen!

  • 16 Februari 2010 - 15:12

    Berna En Elbert!:

    We wilden je even laten weten dat het LSD-thema van het Zernike College dit jaar AMERIKA is!
    Leuk toch? :) Heb je tips qua kostuum? ;)

  • 18 Februari 2010 - 23:26

    Sjoerd:

    Wederom een top blog! Cool dat je ook de olympische spelen volgt, Nederland is hier wel wat teleurgesteld over de prestaties van 'onze schaatsers'. Kramer doet het goed maar de rest valt wat tegen.

    Superbowl is gaaf he! :D Heb ook stukje gekeken hier (na de wedstrijd). 1 van de leukste dingen aan die wedstrijden is het commentaar door de presentatoren, veel enthousiaster dan hier.

    Sjoerd

  • 21 Februari 2010 - 13:59

    Juf Shirley:

    Hoi Junus,
    ik geniet van je blog terwijl jij nu lekker in de zon zit.Een ex-student van de VU heeft Balkenende IV naar huis gestuurd. Motivatie genoeg dacht ik zo.

  • 04 Maart 2010 - 22:22

    Rebecca:

    Hoi?

    Ben benieuwd naar je verhalen over Hawaii! Ik dacht dat je nu wel terug zou zijn..? Haha, ik kijk elke dag wel even of je een nieuw bericht hebt gepost.

    gr Rebecca

  • 05 Maart 2010 - 09:50

    Santusia:

    weer leuk junus kijk nu al uit naar je volgende

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mijn High School Year in de USA

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Thuis

13 Juni 2010

Goodbye California!

04 Juni 2010

Sen10r Grad Night in Disneyland

26 Mei 2010

I'm European-Asian-American

17 Mei 2010

Sen10r Prom
Junus

Actief sinds 28 Juli 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 111469

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2009 - 16 Juni 2010

Mijn High School Year in de USA

Landen bezocht: