Back To School - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu Back To School - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu

Back To School

Door: Junus

Blijf op de hoogte en volg Junus

17 Januari 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

De warning bell van 7.53 AM luidde op woensdag 6 januari voor de seniors van Gilroy High het laatste semester voor de diploma uitreiking in. Ik denk dat veel seniors, inclusief ik, dit zich niet realiseerden. Het akelige gepiep betekende voor de meesten juist het einde van een geweldige kerstvakantie. De realisering dat het einde, voor de een het licht aan het eind van een donkere tunnel, voor de ander juist het antoniem, nu toch echt in zicht komt, is nog lang niet zicht. Die realisering kwam voor mij vorig jaar pas toen ik op maandag 18 mei lokaal 4 binnen liep om mijn centraal examen Nederlands af te leggen. Misschien dat alle seniors, inclusief ik, wel gewoon in een ontkenningsfase vast zitten, omdat ze hun vertrouwde school niet willen verlaten.

Gelukkig bestond de eerste schoolweek na de kerstvakantie slechts uit drie schooldagen. Iets wat de leerlingen (en de leraren) de kans gaf om zich te re-acclimatiseren. Toch is 'de sleur' iets wat er bij altijd al lekker snel weer in zit, jammer dat dit principe omgekeerd niet geldt.

Voor twee van mijn vakken betekent een nieuw semester een nieuw begin. Mexican-American Literature verandert in het tweede semester naar Woman's Literature, wat inhoudt dat we alleen boeken van vrouwelijke schrijvers lezen die de sociaal-culture problemen waar vrouwen mee geconfronteerd worden belichten. Ik heb nu vijf lessen gehad en het feminisme-gehalte is ongekend. Niks of niemand ontkomt aan de feministische meetlat van mijn lerares. Ik heb soms bijna de neiging om namens alle mannen mijn verontschuldegingen aan te bieden voor al dat wij de vrouwen in het verleden hebben aangedaan.
US History is ook veranderd. Daar waar we vorig semester vooral de wereldoorlogen behandelden, praten we nu vooral over de stichting van de Verenigde Staten. Ik begin me nu eigenlijk pas te realiseren hoe bijzonder de stichting van dit nog jonge land is. Een compleet werkende democratie, ontworpen door een paar mannen in een zaal in Philadelphia, hoe is het toch mogelijk.

Over US history gesproken: mijn leraar, in wiens woordenboek het woord 'nuance' niet voor blijkt te komen, was vorige week weer lekker bezig. De les ging over de eerste politieke partijen in Amerika, en dan in het speciaal over de verschillen tussen conservatieven en liberalen. Hij is zelf erg conservatief en had over die liberalen het volgende te zeggen, en ik citeer: "Conservatives always go to church on sunday, but liberals, they usually don't go to church. On sunday, liberals go to Starbucks, to read the New York Times." Nou kan ik zijn uitspraken nog wel nuanceren en zodoende als onjuist verklaren, maar sommige van die arme onwetende kinderen in mijn klas weten gewoon niet beter, en nemen zijn uitspraken over als de waarheid.

Vorig weekend heb ik voor het eerst sinds maanden weer eens gepaintballed! Deze keer beviel me een stuk beter dan de eerste keer, en niet alleen omdat het nu geen 40 graden celcius was. Het ging deze keer ook een stuk beter. Ik dit keer daadwerkelijk mensen uitgeschakeld! Ook waren er dit keer aanzienelijk meer mensen van mijn school en was het dus ook een stuk gezelliger. Net als vorige keer begon de sessie met een collectief gebed waarin God nog maar eens bedankt werd voor de schepping van paintball.

Die zondag zijn we met het hele gezin, behalve Christina want zij had andere verplichten, naar de film geweest. En dan niet naar dat kleine bioscoopje hier in Gilroy, maar naar een megabioscoop in San Jose. We gingen naar de film 'Avatar', in 3D natuurlijk. Voor de film begon hebben we eerst nog wat gegeten bij een Carls Jr., een van de vele fastfood ketens die Amerika rijk is. Het was voor mij de eerste keer dat ik een hamburger met bacon bestelde, en zeker niet de laatste.

De film 'Avatar' zelf was onbeschrijvelijk mooi! Woorden schieten me tekort om het visuele spectakel te beschrijven. Ik ga niet eens proberen een beschrijving te geven omdat ik weet dat mijn beschrijving hoe dan ook de film geen eer aan doet. Mijn facebook-update die ik direct na de film publiceerde was: 'Cancel whatever it is you are doing tonight and go see Avatar instead'. Dus, voor alle mensen in Nederland die de film nog niet hebben gezien, wat ik me trouwens niet kan voorstellen: zeg alles af wat je vanavond van plan was te doen en ga inplaats daarvan naar Avatar (in 3D!).

Deze week kregen we ons raport van het eerste semester in de brievenbus. Mijn cijfers, of eigenlijk letters, waren als volgt:
1. Ap Statistics: A
2. Anat/Physiology: A-
3. Sport Med 1: A
4. US History: A+
5. Chicano Lit: A
6. Ath Trng: A+
Niet beroerd dus, al zeg ik het zelf. En blijkbaar was het schoolhoofd het hier meer eens. Vrijdag ontving ik namelijk, samen met vele andere studenten trouwens, een certificaat. "For outstanding academic performances", leest de tekst. Dat is er zeker eentje om in te lijsten en spreekwoordelijk boven mijn bed te hangen.

Vanavond ga ik hier in huize McGovern voor het eerst sinds mijn aankomst mijn beroemde Risotto bereiden. Ik heb trouwens besloten het gerecht Risotto di Taro te noemen, aangezien het de inheemse ingredienten van de Taro vallei in de provincie Parma waren die mij op het idee van dit gerecht brachten. Ik heb gister zelf inkopen gedaan bij 'Nob Hill', de buurtsuper van de McGoverns. Winkelen in een supermarkt is in Amerika een heel andere ervaring dan in Nederland. Het niveau van de service is hier namelijk een stuk hoger. Zo hoef je niet je eigen karretje te pakken, maar wordt deze je direct aangereikt zodra je de drempel over stapt. Ook hoeven mensen nooit zelf hun boodschappen in te pakken, bij de kassa staat namelijk een extra werknemer die behendig alle producten in de recyclebare tassen deponeert. Als je het vraagt rijden ze zelfs het karretje voor je naar je auto om vervolgens de tassen in de achterklep te laden, en de kar weer mee terug te nemen. Zo hoef je als klant zelf de handen niet uit de mouwen te steken. Nog iets wat ik altijd weer opvallend vind is de groenteafdeling. Boven de verse groenten bevindt zich een gecompliceerd netwerk van sproejertjes. Om het halfuur worden de groenten nat geregend door de sproeietjers, terwijl op de achtergrond het geluid van een hevige regen-/onweersbuite te horen is. Zo is het net alsof je groenten verst uit het bos haalt.

Vanavond zijn de uitreikingen van de 'Golden Globes', iets waar de familie McGoverns voor thuis blijft. En ik moet zeggen, het heeft wel iets, zo'n Amerikaanse award show (de Emmy Awards zijn al geweest). Een avond waarop Hollywood haar sterren eert, nijgend op de rand van zelfverheerlijking.

In Nederland is het al 18 januari, en dus Hannah's verjaardag. Dus bij deze Hannah: VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE 16DE VERJAARDAG!!!

ps. Vergeet niet te reageren!

  • 19 Januari 2010 - 14:09

    Lissi Ten Pas:

    Hey Junus,

    Ik ben gisteren naar Avatar geweest. Echt een topfilm inderdaad! En over de winkels: In Parijs is de service juist slechter: Bellen of SMSen, rotte groentes, kassa's sluiten als er mensen in de rij staan te wachten, noem maar op of het is allemaal normaal. Haha. Veel plezier daar!


  • 19 Januari 2010 - 16:16

    Sjoerd:

    Junus NERD :D Haha grapje mooie lijst man! Kijken de amerikaantjes op tegen je, als De Grote Wijze man uit het Land van Amsterdam? :D

    Dat probleem wat je aankaart, over het blindelings overnemen van wat de leraren zeggen is best wel een goed punt. Ik weet niet echt of je het een probleem kunt noemen, maar ze blijven daardoor wel een beetje wereldvreemd.
    Overigens wel ironisch dat wij als Europeanen eigenlijk Amerika hebben gemaakt tot wat het nu is ;D

    Sjoerd

  • 19 Januari 2010 - 19:49

    Hannah:

    Heheheheeh
    Junuss.
    Ik kan jou op komen halen(;
    De PWW is vlak ná jou ophalen:D
    hihihihih

  • 19 Januari 2010 - 20:30

    Juf Shirley:

    Hoi Junus,
    met dank aan Ewout heb ik van je laatste twee verslagen kunnen genieten. Zo te lezen geniet je met volle teugen. Toch mis ik het om je even in de vakantie te zien. Vooral je vrolijkheid,humor en warme lach. Over minder dan vijf maanden zien wij je hier gaan terug. Knuffel Juf Shirley.

  • 20 Januari 2010 - 16:28

    Eva:

    Juntje!
    Welke datum kom je terug??
    Ik wil je dan ZSM knuffelen en even vasthouden!!!
    Ik heb je trouwens ook een mail gestuurd over mijn belevenissen.. Wil je daar op reageren??
    En we moeten even een skype afspraak maken!
    Zondag avond ??
    Liefs en dikke zoen voor mijn lieve jun!

    ps: Time squere ...

  • 21 Januari 2010 - 19:49

    Sander:

    Ha Junus, ik heb al een tijdje niet gereageerd dus ik laat weer iets van me horen. Je ziet er erg leuk uit met dat meneer de uil petje. We gaan zaterdag hanna's verjaardag vieren. Mis je ons al een beetje? Wist je al dat wij (sofia, harry, rudy en ik) van plan zijn om in september naar Indonesie te gaan? Nou groetjes sander

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mijn High School Year in de USA

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Thuis

13 Juni 2010

Goodbye California!

04 Juni 2010

Sen10r Grad Night in Disneyland

26 Mei 2010

I'm European-Asian-American

17 Mei 2010

Sen10r Prom
Junus

Actief sinds 28 Juli 2009
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 111464

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2009 - 16 Juni 2010

Mijn High School Year in de USA

Landen bezocht: