Party in the USA - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu Party in the USA - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Junus Wal - WaarBenJij.nu

Party in the USA

Door: Junus

Blijf op de hoogte en volg Junus

14 December 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Het is nu zo'n vier maanden geleden dat ik door de paspoortcontrole op schiphol ging. Een moment dat ik me nog herinner als de dag van gisteren. En ik heb nog zo'n zes maanden te gaan voordat ik de door paspoortcontrole op San Francisco International Airport ga.

Vorige week werd de school overvallen door tragisch nieuws. Een studente van Gilroy High was overleden aan alcoholvergiftiging. Het ging om een 15-jarig meisje. Ik zelf had nog nooit van haar gehoord, maar Savannah en Quentin wisten wel wie het was. Heel toepasselijk werd er vorige week dat ook een minuut stilte gehouden om deze tragedie te herdenken. Een week vol reflectie en gesprekken over de waarde en breekbaarheid van het leven waren het gevolg. Deze gebeurtenis laat echter ook zien hoe de realiteit in Amerika is. De wet zegt dan wel dat je pas mag drinken vanaf je eenentwintigste, maar er zijn genoeg jongeren die elk weekend weer drinken alsof het een primaire levensbehoefte is. Het fenomeen coma-zuipen is dus lang niet alleen in Nederland een probleem.

Zoals ik vorige week al had vermeld, na de kerstvakantie ben ik af van US History! Althans, als STS niet op het laatste moment roet in het eten gaat gooien. We kwamen er vorige week achter dat STS wil dat alle uitwisselingsstudenten een 'social study' volgen. Dit kan US History zijn, maar ook maatschappijleer of economie. Nou vind ik maatschappijleer nog niet zo'n probleem. Vooral niet in een land als Amerika, waarin de politiek alles is wat de Nederlandse politiek niet is zoals niet tam en niet tenenkrommend burgelijk. Alleen bied de school na de kerstvakantie dit vak niet meer aan. Ik hoop dus van harte dat STS mij naar Culinaty Arts laat gaan. Want ik heb geen zin om nog een vol semester drie keer per week dat lokaal binnen te moeten lopen.

Vorige week vond mijn eerste Amerikaanse Assembly plaats. Je kent het verschijnsel vast wel van de films. De hele school verzamelde in de gymzaal om naar het koor en de schoolband te luisteren. Ook werden er door een paar leerlingen oud-Amerikaanse spelletjes gespeeld, met een kerst-tinstje natuurlijk, want de kerst komt nu wel heel dichtbij. Gelukkig voor mij vond de assembly plaats tijdens, je snapt het al, US History. Ik en Megan (een van de weinige mensen in die klas met een IQ boven dat van Bonnie St. Clair, die goddank naast mij zit en de les dragelijk maakt) waren super blij dat we, ookal was het maar een halfuur, even weg konden uit die les. Na de assembly was ik helemaal in kerstsfeer en had ik de rest van de dag kerstliedjes in mijn hoofd. In tegenstelling tot de Nederlandse bevolking, vinden alle Amerikanen kerstliedjes helemaal het einde. Van Mariah Carrey tot Nat King Cole, alle platen worden al sinds november helemaal grijs gedraaid.

Nu ik het toch over kerst heb, vorige week heb ik mijn kerstinkopen gedaan. Bij de McGoverns koopt iedereen iets voor iedereen, en "Santa Claus" bezorgd nog wat extra pakjes. Ik kan niet wachten om te zien wat Santa voor mij in petto heeft.

We blijven in de kerstsfeer, want vorige week hebben we de voorgevel van het huis versierd. Glenn, Savannah, Quentin en ik gingen het dak op om alle lichtjes aan de dakgoot van de voorgevel te bevestigen. Ook in het huis decoreren de nodige versiersels de kamers. We hebben geen echte kerstboom, omdat Christina allergisch is. In plaats daarvan hebben we een nepboom die er nog goed uit ziet ook. Ook staan er overal in het huis kerstmannetjes, sneeuwpooppen, arresleeen en notenkrakers. Onder de boom rijdt een treintje volgeladen met pakjes. We beginnen al aardig in de kerstsfeer te komen. Dit is echter niets in vergelijking met de decoraties in het Witte Huis. Hoe kom ik daar nou zo bij? Gisteravond was er een speciale aflevering van Oprah op TV waarin First Lady Michelle Obama een rondleiding gaf door het voor de kerst opgetooide Witte Huis. Het was echt super interessant om de bekenste redidentie ter wereld op zo'n open manier te zien. Ook was er een interview met de President himself, die door Oprah trouwens met "hey you!" werd begroet. Zoiets kan toch alleen Oprah Winfrey?

Op zaterdag vond op Gilroy High het 'Winterball' plaats. Dit is een soort gala voor scholieren van alle jaarlagen. Omdat ik, in verband met sports medicine gerelateerde verplichting, niet bij het 'Homecoming Dance' aanwezig kon zijn vond ik dat ik dit feest niet kon laten schieten. Voor het Winterball hoor je een date te hebben. Maar om nou een American Boy te zoeken om mee te vragen, dat vond ik iets te veel gedoe. Die ervaring bewaar ik wel voor Senior Prom. Dus ging ik gezellig met mijn vriendin Anne, gewoon als vrienden dus. Dat is eigenlijk nog veel leuker ook omdat je dan gewoon lekker lol kan hebben.
Voor dat we naar het Winterball gingen, gingen we eerst met een groep mensen van 'mijn tafel', de tafel waar ik tijdens de lunch zit, uit eten. We gingen naar een heerlijk Italiaans restaurant, hier in Gilroy. Toen ik aankwam viel het me al op dat er op alle tafels een groot vel papier lag. Het eerste wat door mijn hoofd schoot was dat ze te goedkoop waren om katoenen tafelkleden aan te schaffen. Maar dat was het helemaal niet. Blijkbaar doen best veel restaurants in Amerika dit. Nadat je de bestelling hebt doorgegeven kan je serveerster vragen om een paar waskrijtjes. Op die manier kan je de wachttijd doden door je creativiteit te uitten op de tafels. Is dit iets wat wij in Nederland ook doen, misschien op een placemat? Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.
Na een heerlijke tonijnmoot, bruin van buiten, rood van binnen, op een bedje van spinazie en penne met gorgonzola-saus, was het tijd om naar school te gaan. Het Winterball vond namelijk plaats in de kantine. Ze zitten hier in California namelijk met een budget crisis dat zelf door een quarter van Schwarzenegger niet opgelost zou kunnen werden. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. In tegenstelling tot Senior Dinner Dance, heb ik nu (bijna) de hele avond gewoon gedanst! Heerlijk om even helemaal los te gaan op klasiekers als 'Thriller' van Micheal Jackson of 'Party in the USA' van Miley Cyrus (aka Hannah Montana). Het thema was trouwens Hollywood, maar daar was weinig van te merken.

Ik kan deze blog niet voorbij laten gaan zonder even een super grote 'shout-out' te geven aan mijn oude debat vrienden van het Zernike College. Je las het misshien al in de reacties van mijn vcrige blog: HET ZERNIKE COLLEGE HEEFT HET NK DEBATTEREN GEWONNEN! Dit is een parlementaire debatcompetitie waar ik vorig jaar ook aan mee heb gedaan. Toen ik dit las moest ik wel even een vreugdedans achter de computer doen. Echt een super prestatie! Van harte gefeliciteerd Eva, Berna en Kaj! Het zernike staat weer aan de top van de Nederlandse debatscene. En later we eerlijk zijn, daar horen we ook.

Vijf minuten voordat ik deze blog begon viel er ineens een verassing door de brievenbus. Vier enveloppen met mijn naam erop, geschreven in een handschrift dat mij wel erg bekend voor kwam. Elke enveloppe bevatte een tijdschrift dat ik al sinds mijn vroege jeugd elke week lees, de 'Donald Duck'! Echt super bedankt Christina, Gerrit en Annie (en Pucky)!

De volgende blog verschijnt waarschijnlijk pas op 24 december. Volgende week zondag stappen we met hele hele gezin in de auto en rijden we Highway 101 richting Los Angelas af. Onze eindbestemming is Anaheim. En dit is niet zomaar een voorstad van Los Angelas. Dit plaatje is de locatie van een van de gelukkigste plaatsen op aarde: Disney Land California! Ik heb er echt ongelofelijk veel zin in! Glenn's ouders Pam en Mike komen ook gezellig een dagje mee aangezien Disney Land bijna letterlijk in hun achtertuin ligt. We blijven hier tot woensdag, dat is de dag dat we weer terug gaan naar Gilroy.

Tot zover weer deze blog, aangezien ik vorige week te lui was om foto's te posten zal ik deze week ook de San Francisco foto's publiceren.

ps. vergeet niet te reageren!

  • 15 December 2009 - 17:02

    Rebecca:

    Ik moet in alle eerlijkheid bekennen: die kantine is een stuk beter dan onze 'grote' kantine..haha
    Weer met plezier heb ik gelezen, hoewel het coma-zuip verhaal toch de pret wat doet drukken... jammer dat het zo moet, maar ja. In ieder geval een fijne kerst alvast en veel plezier in Disneyland!

  • 15 December 2009 - 18:47

    Berna!:


    Haha, bedankt voor deze vleiende shout-out en je ontzettend leuke enthousiaste mailtje! ^^

    Ik heb me al sinds je eerste blog ingeschreven op je mail-lijst. Ik wil je nog zeggen dat ik je blogs altijd erg leuk vind, ik heb van ze genoten. ^^

    Als je weer terug bent in NL moet je maar langskomen in de keuzeles. Elbert, Richard en Freek komen ook nog
    regelmatig. We komen maar niet van ze af :P
    We willen je graag weer zien en dan kan jij onze anekdotes aanhoren (Ik stootte o.a. in de finale, tijdens mijn POI, voor 400 mensen de microfoon tegen mijn hoofd o:))

    Maar nog heel veel plezier in Ahaheim!

  • 17 December 2009 - 09:15

    Ana:

    Hallo Junus,

    Wat een prachtige foto's van jullie voor het feest. Het pak staat je geweldig. Zijn de foto's genomen bij iemand thuis?

    Ik zit nu op de praktijk. Het heeft de hele nacht heftig gesneeuwd, nu ook weer, veel mensen hebben afgebeld. Hannah heeft de hele dag vrij van school omdat er geen bussen en treinen rijden, papa rijdt stapvoets ergens tussen Groningen en Heerenveen, kortom, ijspret in Nederland.
    We zullen je een foto van de sneeuwpop mailen die Hannah en Roos gaan maken.

    Veel plezier in Anaheim.

    Liefs, mama

  • 17 December 2009 - 09:51

    Omy:

    Hallo Junus,

    De kerstboom ziet er prachtig uit, ik mis alleen een lading sneeuw erbij. Daar hebben wij op dit ogenblik genoeg van. Wat een prachtige foto's, vooral de groepsfoto is erg stijlvol. Wederom een heel informatieve blog. Ik wens je in elk geval fijne dagen in Disneyland !!

    Liefs Omy

  • 20 December 2009 - 16:38

    Mattie:

    Ha Junus, ik ben weer begonnen met het lezen van je reisverslagen. Wat een hoop belevenissen, en nu de donkere dagen voor kerst doorstaan. Zo te zien is de klimaattop in Kopenhagen niet echt een issue in huize McGovern, hij is dan ook mislukt.
    Wat leuk dat Winterball, geweldig lijkt me dat, lekker dansen of is het nepleuk? Wat voor vak krijg je nu straks i.p.v. US history?
    Hier lag vandaag erg veel sneeuw, Jan en Simon zijn aan het sneeuwruimen geweest. Echt kersttijd dus.
    We willen woensdag of donderdag even proberen met je te skypen, (dan ben je terug uit Disneyland? Veel plezier gewenst!)de laatste keer was geen succes.
    Over een paar weken vieren we oud en nieuw bij Anton Ana en Hannah, dat zal vreemd zijn zonder jouw aanwezigheid. Dag Junus Groet van Mattie

  • 20 December 2009 - 22:52

    Rosanne:

    Hee Jun!

    Zoals je waarschijnlijk al door had, had ik deze laatste blog nog niet gelezen... En aangezien ik nu elke zondagavond vrij hou ;) had ik nu de tijd om helemaal bij te lezen.

    Ik lag helemaal dubbel toen ik las dat jullie daar ook een treintje onder de kerstboom hebben rijden! Bij ons staat de kerstboom met de lego-trein ondertussen ook alweer, maar de trein blijft telkens steken..

    Ik ben erg benieuwd hoe Disney Land was! Ik moet zeggen, eigenlijk ben ik ook een beetje jaloers...

    Veel plezier!!
    Xx Rosanne

    P.S. Ik kijk uit naar de 24ste!

  • 21 December 2009 - 20:28

    Tante Fransien:

    Hallo Junus,
    Wat een prachtige foto's.Ik wens je alvast fijne kerstdagen en een gelukkig 2010.
    Groetjes,
    Tante Fransien.

  • 22 December 2009 - 17:48

    Sander:

    Hallo Junus,

    Wat is dat huis mooi versierd, het lijkt wel Home Alone. Jullie zijn al druk met kerst bezig zie ik. Over de winterse perikelen hier in nederland ben je inmiddels al op de hoogte, ik liep vandaag een paar keer vast met mijn auto. Ik moest vandaag zonodig groot afval wegbrengen met een aanhangwagen, ik kwam bijna niet weg van het parkeerterrein. Nou, ik denk dat je met kerst nog wel de groeten krijgt van de familie.

  • 25 December 2009 - 14:25

    Harry:

    Hoi Junus,

    Blijft leuk om die reisverslagen te lezen; je hebt een vlotte pen.
    We reizen zo af naar Omy en Luuk om Kerst te vieren met de Rumahloine clan, dus ook jij (en uiteraard de McGoverns) bij deze Prettige Kerstdagen toegewenst en uiteraard een Goed Nieuwjaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mijn High School Year in de USA

Recente Reisverslagen:

28 December 2010

Thuis

13 Juni 2010

Goodbye California!

04 Juni 2010

Sen10r Grad Night in Disneyland

26 Mei 2010

I'm European-Asian-American

17 Mei 2010

Sen10r Prom
Junus

Actief sinds 28 Juli 2009
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 112808

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2009 - 16 Juni 2010

Mijn High School Year in de USA

Landen bezocht: